torsdag den 1. juli 2010

Ond eller Sund?

'Ondhedsplejersken' kaldte vi skolens sundhedsplejerske. En gammel jomfru, eller det sagde min mor hun var, med plisseret nederdel, legofrisure og grimme briller. Jeg vidste ikke hvad min mor mente, det lød ikke rart og mindede mig om titlen fra Bjarne Reuters 'Den Skægede Dame'.

Hun havde sådan en akavet facon og havde måske egentligt lidt svært ved at håndtere 5-klasser, seksualundervisning og pubertetssnak. Sådan set i bakspejlet, tænker jeg at ville have det på nøjagtig samme måde.

Da brev fra sundhedsplejersken i 2010 dumpede ind af brevsprække, blev jeg lettere overrasket - så starter det, kan man melde hende fra? og orker bare ikke at bruge min energi på en gammel tør dame, der bruger ord som samliv, barselsflåd osv...skal hjem virkelig inspiceres inden man bliver 'erklæret egnet som mor'.

Hmm...blev som så ofte før ikke bekræftet i min fordom. Hun var tør, ja, men sej.

Erfaring er en hårdhudet ting. Hun ved ALT, altså om børn. For sådan en som mig, der ved ganske lidt og faktisk ikke har holdt en baby siden jeg blev påtvunget det på familiebilleder (har 4 søstre, eller halve, altså 2 på hver side - det er indviklet), ja, da er min sundhedsplejerske et orakel.

Hun bebrejder ikke én at man har tvivl, føler sig utilstrækkelig og uvidende. Men hvorfor skulle hun også det? For er ondhedsplejersken egentlig ond? Hanne har istedet altid 3 gode løsninger på ALLE problemer og så skælder hun ud når man bager scones og laver kaffe.

Der findes nogen der praktiserer Barsels Coaching, helt ærligt...forstår godt behovet, men det er sgu' da lidt ophøjet. Jeg nøjes med min Hanne - gerne resten af livet, hvis altså hun vil ligge i min lomme og komme frem og give mig klap på skulderen uden at forvente hjemmebag til gengæld.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar